Az OMV összes kútja bezárhat Magyarországon az árstop miatt

Megosztás

Ha véletlenül észrevesszük az összefüggést abban, hogy a MOL most Orbán segítségével könnyedén kicsinálhatja vetélytársai nagy hányadát, mert nem képesek ilyen mértékű veszteséget ilyen tartósan lenyelni, rá is jöhetünk, mire megy ki ez az árstop valójában. A privát kutak nagy százaléka már bedobta a törölközőt, most az OMV távozhat.

Ha pedig a MOL-nak nemigen lesz már vetélytársa az országban, annyiért adja majd az üzemanyagot, amennyiért nem szégyelli. De ez természetesen csak elméleti fejtegetés, az elmúlt 12 évet látva fel sem merülne bennünk ilyen, hogy szándékosság és a piac abnormális torzítása a cél. Ugye 2010 nyarán sem hittük el, hogy a magánnyugdíjpénztári megtakarítások egy tollvonással elvehetők? Nézzünk mindig a sorok közé.

Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – tudta meg a VG iparági forrásokból. Miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kínálati szűkületet oldani lehessen, azaz valahogy vissza kell hozni az importot.

Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám iparági információk szerint az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel. Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához. 

Úgy tudjuk, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaink szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. 

Nagyon súlyos következményei lesznek a leállásnak

Az OMV schwechat-i finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti az OMV. 

Becslések szerint az június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra. 

Ez azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.

Az ársapka miatt senki nem akar Magyarországra exportálni

Miután Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európaszerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.

További részletek Vg.hu cikkében olvashatók.

Kapcsolódó cikkek